Sunday, June 14, 2009

BIOS - Isyarat Kesilapan

Mengenali Rahsia Komputer : BIOS

Sila baca tajuk-tajuk sebelum ini :

Kali ini kita bincangkan pula berkaitan dengan isyarat kesilapan BIOS yang biasanya muncul semasa komputer anda dihidupkan. Berikut adalah beberapa isyarat kesilapan tersebut :

CMOS Battery Failed

Ini bermaksud bateri tersebut lemah atau tidak berfungsi. Ini menyebabkan maklumat penetapan dalam BIOS hilang. Jadi tukar bateri kepada yang baru.

CMOS Checksum Error

Ini mungkin disebabkan kesilapan penetapan pada BIOS. Cuba simpan penetapan dengan memilih “Save & Exit Setup” sebelum keluar. Periksa bateri sama ada ia berfungsi atau tidak.

Keyboard Error

Periksa sama ada papan kekunci disambung dengan betul atau tidak. Ganti papan kekunci jika berlaku kerosakan pada papan kekunci tersebut.

Memori Test Fail

Pastikan kad memori dimasukkan ke dalam slot dengan betul. Bersihkan pin kad memori dengan pemadam atau tukar kad memori jika berlaku kerosakkan.

Floppy Disk Fail

Periksa sama ada wayar pemacu cakera liut dan wayar pembekal kuasa disambung dengan betul. Pastikan pemacu cakera liut tidak mengalami kerosakan.

Primary Master Hard Disk Fail

Pastikan wayar pemacu dan wayar kuasa cakera keras utama disambungkan dengan betul. Periksa BIOS untuk mengenal pasti penetapan cakera keras sepadan dengan pemacu cakera keras.

ERROR…Can’t write ESCD

Fungsi menulis pada ESCD tidak dapat dilakukan. Masuk ke “PnP/PCI Configuration” dan aktifkan fungsi item [Reset Configuration Data].

Disk Boot Failure, Insert System Disk And Press Enter

Periksa sama ada susun atur menghidupkan komputer di dalam BIOS tepat atau tidak. Periksa juga pemacu cakera keras dapat dikesan atau tidak. Pastikan BOOT disk tidak dimasukkan ke dalam cakera liut semasa komputer dihidupkan. Seterusnya periksa sama ada perkakasan yang dihidupkan terlebih dahulu disambungkan dengan tepat atau tidak.

BIOS - Terlupa Kata Laluan

Sila baca tajuk-tajuk sebelum ini :

Sebelum ini kita telah membincangkan tentang bagaimana untuk meletakkan kata laluan pada BIOS. Kali ini kita bincangkan pula bagaimana kita nak memecahkan kata laluan bila kita terlupa.

Terdapat beberapa cara yang boleh anda lakukan untuk memecahakan kata laluan pada BIOS komputer anda :

  • Mengeluarkan Bateri Merkuri - Maklumat penetapan BIOS disimpan dalam RAM. Maklumat pada RAM tidak hilang walaupun bekalan kuasa terputus. Ini kerena bateri merkuri membekalkan kuasa kepadanya. Kata laluan dapat dipecahkan dengan mengeluarkan bateri itu dan memasangnya semula.
  • Mengeluarkan Jumper - Biasanya pengeluar membekalkan jumper yang boleh memadamkan penetapan pada BIOS. Tanggalkan jumper dan pasangkan semula selepas beberapa saat. Setelah itu, hidupkan komputer semula dan kata laluan sudah di padamkan.
  • Pemecahan Berdasarkan Nasib - Kata laluan serba guna AMI BIOS : (AMI , BIOS , PASSWORD , AMI?SW , A.M.I , LKWPETER)………Kata laluan serba guna AWARD BIOS : (AWARD_SW , SER , SKY_FOX , aLLY , Syxz , j322 , ALFAROME)
  • Menggunakan Perisian - Terdapat perisian yang boleh digunakan untuk memecahkan kata laluan BIOS seperti AMI.ZIP , AW.ZIP , ZW.COM , AMIDECOD.ZIP.

p/s : Letaklah kata laluan pada user account windows anda.

0 comments:

Post a Comment

 

My Blog List

Followers

Recommended Gadget

  • ads
  • ads
  • ads
  • ads

Notepad Tips and Trick Copyright © 2009 Gadget Blog is Designed by Ipietoon Sponsored by Online Business Journal