Sunday, June 14, 2009

USB 3.o Superspeed

Apa yang baru pada USB 3.0 ini? Pertama, kepantasanya dikatakan 10 kali lebih cepat dari USB2.0. Secara logiknya mengikut teori sama dengan 4,8Gbps. Jika diterjemahkan, file berukuran 27GB akan secara pantas disalin dalam tempoh 70 saat.

Yang menarik, USB 3.0 ini membezakan jalur untuk upload dan jalur untuk download. Ertinya, kita boleh melakukan copy dan write sekaligus tanpa perlu menunggu proses download atau upload. Selain itu USB 3.0 ini berkuasa lebih besar (mencapai 900 miliamp) sehingga lebih banyak perisian boleh di download berulang (charge) secara lebih cepat.

Tentu sahaja USB 3.0 ini akan diserasikan dengan perkakasan atau perisian yang sebelum ini menyokong USB 2.0 dan USB 1.1/1.0.

Namun demikian, satu-satunya yang mungkin mengecewakan adalah kabel USB 3.0 ini agak lebih tebal – seakan-akan kabel Ethernet.

USB 3.0 ini akan datang dalam berbagai bentuk dan ukuran, termasuk bentuk mini, dan dirasakan akan menjadi jawapan untuk pengguna handphone dan perkakasan portabel.

Sayangnya kita masih perlu bersabar untuk boleh menggunakannya kerana controller USB 3.0 akan diperkenalkan pada pertengahan 2009 dan dijangka produk USB 3.0 akan muncul sepenuhnya pada awal tahun 2010.

1 comments:

Anonymous said...

Gdax has given different features and abilities to the customers anyway customers are ignorant of a significant parcel of them, for instance, getting a botch in record and record is impeded in Gdax. You can dial Gdax customer care number AT-1800-665-6722 if you are going up against any bleeding edge botches or have a sort of inconvenience while using one of the Gdax applications.

Post a Comment

 

My Blog List

Followers

Recommended Gadget

  • ads
  • ads
  • ads
  • ads

Notepad Tips and Trick Copyright © 2009 Gadget Blog is Designed by Ipietoon Sponsored by Online Business Journal