Saturday, March 14, 2009

Cuil Ingin Menandingi Google? Mungkin Lambat Lagi


Baru je sehari Cuil dilancarkan, ia telah mendapat liputan yang meluas di blog-blog teknologi. Cuil digembar-gemburkan sebagai mampu menandingi enjin carian nombor satu di dunia, iaitu Google.

Cuil mempunyai paparan yang agak unik berbanding mana-mana enjin carian yang lain. Hasil carian dipaparkan dalam tiga kolum, dan imej kecil juga disertakan pada setiap laman web yang tersenarai. Mungkin gaya persembahan ini dapat memudahkan pengguna untuk melihat hasil carian dengan seimbas lalu. Cuil juga menyediakan cadangan bagi kata kunci yang ditaipkan.

Namun prestasi yang ditunjukkan oleh Cuil agak mengecewakan. Hasil carian yang dipaparkan pada muka pertama tidak memberi laman web yang relevan. Sebagai contoh, artikel Wikipedia tidak disenaraikan langsung bagi perkataan yang berkaitan dengan ilmiah. Kemudian, saya cuba taipkan “Sembang Komputer” ke dalam Cuil, dan hanya 1 muka surat saja terhasil, itupun Blog HE yang keluar.

Sebab utama Cuil begitu hangat diperkatakan pada hari pertama perlancarannya ialah, ianya diasaskan oleh bekas pekerja Google sendiri. Namun masih banyak lagi yang perlu Cuil lakukan untuk bersaing dengan Google, mahupun Yahoo dan Live Search.

0 comments:

Post a Comment

 

My Blog List

Followers

Recommended Gadget

  • ads
  • ads
  • ads
  • ads

Notepad Tips and Trick Copyright © 2009 Gadget Blog is Designed by Ipietoon Sponsored by Online Business Journal