Thursday, April 23, 2009

Adobe Membawa Flash Ke Kaca TV


sekiranya sebelum ini Yahoo! bercadang membawa internet ke ruang tamu anda, kini Adobe pula sedang berusaha untuk membawa platform Flash ke ruang tamu anda, dengan mengumumkan versi khas Flash untuk televisyen. Flash kini terdapat pada setiap komputer di seluruh dunia, malah menjadi saingan sengit produk Microsoft, iaitu Silverlight.

Untuk merealisasikannya, Adobe telah mengumumkan kerjasama bersama beberapa pengeluar chip terkemuka, seperti Broadcom, Intel, Sigma Designs dan banyak lagi. Selain daripada itu, Adobe juga bakal bekerjasama bersama Comcast, Disney, Netflix dan banyak lagi untuk menjadikan Flash pada televisyen suatu kenyataan.

Menariknya, framework terbuka Adobe yang sedia ada, bakal menyokong aplikasi Flash yang sedia ada, yang mana mungkin serba sedikit memberikannya kelebihan berbanding Yahoo! yang turut sama merancang membawa widget ke kaca televisyen pengguna. Ianya juga sekaligus bakal menjadikan Flash sebagai antara aplikasi utama yang diguna pakai ramai, dan mengetepikan pesain terdekatnya, Silverlight.

0 comments:

Post a Comment

 

My Blog List

Followers

Recommended Gadget

  • ads
  • ads
  • ads
  • ads

Notepad Tips and Trick Copyright © 2009 Gadget Blog is Designed by Ipietoon Sponsored by Online Business Journal