Wednesday, April 29, 2009

Tak Dapat Akses Internet: Apa Langkah Anda?

Salam dan Apa khabar? :)

Lama dah saya tak pakai desktop kat rumah tu. Bila nak guna, tiba-tiba saja dah tak boleh akses Internet “, Zaki meluahkan masalahnya

Macam-macam kemungkinan itu. Boleh jadi network card yang rosak, atau ada masalah dengan network. Perlu check satu-satu, baru boleh tahu masalahnya di mana“, Hadi cuba membantu

Benar, apabila menghadapi masalah tidak boleh akses Internet, macam-macam kemungkinan yang ada. Jadi, kita memang perlu jadi ‘detektif sementara’ untuk siasat di mana punca masalah tidak boleh akses Internet itu ;)

Cara Detektif ‘WK’ Siasat Masalah Ini

Sumber: Flickr

1. Semak hardware (network card atau adapter) elok atau tidak?

Untuk pastikan network card atau adapter saya elok, saya akan pastikan komponen ini dipaparkan dalam senarai ‘Device Manager’, tanpa ada sebarang ikon sebegini


Sumber: AskCreative

*Jika ada ikon seperti di atas, saya akan re-install balik driver untuk komponen ini

Bacaan Tambahan:

Bagaimana membuka Device Manager?

2. Uji sambungan Internet guna teknik Ping

Saya akan ping dua tempat ini, iaitu laman web Google dan default gateway bagi network. Jawapan yang saya terima untuk kedua-dua ujian ping ini, saya akan bandingkan dan fikir di manakah tempat bermula masalah akses Internet ini :)

Bacaan Tambahan:

Penerangan lanjut tentang teknik Ping

3. Selesaikan masalah!

Jika hardware yang rosak, saya akan gantikannya dengan network card atau adapter baru

Jika ada masalah dengan driver hardware, saya akan re-install atau dapatkan perisian driver dari sumber lain. Contohnya, laman web syarikat network card atau adapter

Jika router/modem yang bermasalah, saya akan cuba akses router dengan komputer lain untuk mengujinya (sama dengan langkah 1 dan 2). Andaikan masalah itu hanya terjadi pada komputer yang bersambung secara wireless dengan router terbabit, saya akan cuba pula sambung ke router menggunakan wayar. Ulang kembali ujian yang sama. Kalau sah router atau modem rosak, tukar dengan yang baru.

Jika ada masalah daripada router/modem ke penyedia Internet, saya akan telefon saja hotline Streamyx, Celcom Broadband atau Maxis Broadband :P

Begitulah cara Detektif WK menyelesaikan masalah kali ini, “Masalah Tidak Dapat Akses Internet”

0 comments:

Post a Comment

 

My Blog List

Followers

Recommended Gadget

  • ads
  • ads
  • ads
  • ads

Notepad Tips and Trick Copyright © 2009 Gadget Blog is Designed by Ipietoon Sponsored by Online Business Journal